Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Ultraljud!

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 26 oktober 2011 12:05

Igår var vi på femte ultraljudet under denna graviditeten.

1. Blödning i v 12

2. Rutinultraljud v 17

3. Smärtor i v 26

4. Viktuppskattning v 35

5. Viktuppskattning v 39


Allt såg bra ut, bebisen vägde i runda slängar 3500 vilket är över "normalvikten" för denna veckan men inget drastiskt tyckte överläkaren som gjorde undersökningen. Vi fick en ny tid för ett sjätte ultraljud ifall jag inte föder innan dess den 7 november, alltså dagen efter beräknad nedkomst. Om vi kommer så långt kan de överväga igångsättning utifrån situation, vikt och om det känns moget. Hon skulle känna om jag öppnat mig något men livmodertappen hade inte "ramlat ner" riktigt så det var svårt att säga. Hon sa att förmodligen har du öppnat dig lite redan eftersom du varit med om förlossning innan. Hon uttryckte det som att hon ville "misshandla" alltså reta livmodertappen så mycket det gick för att få igång starkare sammandragningar men hon kom inte så långt upp för det var alldeles för smärtsamt. Hon gjorde några försök men slutade så fort jag sa stopp. Det gick inte alltså. Gjorde så jävla ont. Men sammandragningarna blev starkare i alla fall.


Jag frågade vad jag skulle göra för att försöka öka det själv. Genom fönsterputsning, sex, springa i trappor och så som man "hört" ska hjälpa till. Men hon sa att den som kommer på den rätta metoden borde få nobelpris så det är mest myter det där.... men några tappra försök har redan gjorts av de nämnda. Mer sammandragningar, ja, men inte mer än så.


Efter att överläkaren undersökte mig började jag förstå att det snart finns en till bebis i våra liv. Jag blev lite mindre laddad inför förlossningen för jag vet ju vad som väntar. Det är inget roligt. Denna gången ska jag göra allt för att hitta fokus och inte få panik. Fick jag väl inte förra gången heller men tappade kontrollen lite efter för mycket lustgas.

Min syster som också ska ha bebis samtidigt som mig, frågade hur värkarna känns, när vet man att det är värkar. Vi var ju inne på förlossningen innan i tron om att det var dags med första barnet. Vilket jag fick uppstoppat i ansiktet att: "Lilla vän, detta är bara förvärkar, det är ingenting mot vad som komma skall". Låt mig tillägga att vi sedan avsade oss att ta den barnmorskan om det skulle vart hon som tog emot oss på dagen D, för sånt bemötande ska man inte tolerera. Samtidigt är det skitsvårt för en förstföderska att veta hur man ska känna när det är dags.


Men åter till syrrans fråga, jag kan inte svara på det, ingen annan heller. Det är en individuell upplevelse och känsla som man inte kan beskriva mer än att man förstår när det är dags. Man får en aha-upplevelse och förstår precis att this is it. Går vattnet, fine, då vet man att det börjar närma sig men vattnet gick ju aldrig på mig sist men jag förstod ändå.

Sammanlagt 50 timmar hade jag värkar från det att det sakteliga började tills det att William var ute. Varav 17 timmar var på förlossningen.


En sak glömde jag nämna med viktuppskattningen.. den läkaren jag hade dessa två uppskattningsUL är inte där den dagen jag ska dit igen så vi fick en annan. När vi fick kallelsen när vi gick läste jag vem det var. Det blev överläkaren som plockade ut William under kejsarsnittet :) Tycker jag är jättekul att kanske få träffa henne igen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 7 januari 2012 22:58

Tja! Nu flyttar jag till:   http://camillaulldahl.blogg.se   Häng me vettja ;)   PS: Någon snäll själ som vill göra en personlig header till mig! ...

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 7 januari 2012 20:26

Idag har varit en helt perfekt familjedag enligt mig. Vid 11 åkte vi hela familjen till Vattenpalatset. Det var första gången William var där. Jag har varit på badhus med honom en gång när han var 9 månader innan, så detta var första gången som han...

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 6 januari 2012 07:48

Natten till idag har varit den mest "vakna" av dem alla sedan Alice föddes för 7 veckor sedan. Så jag vill poängtera att jag INTE gnäller. Jag är så glad att hon sover så bra i övrigt. Men denna natten tänkte jag vänja henne vid sin säng. Hon sover j...

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 4 januari 2012 20:54

Idag vaknade jag med tanken på att ha en mys och slappardag. Men så blev inte fallet. Det blev en rensar-städ-tvätt-kasta ut granen-dag istället. Har organiserat och rensat bland Williams leksaker, vilket iofs är helt meningslöst eftersom det vänds u...

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 4 januari 2012 09:48

Igår skulle jag till BVC med Alice. Men William hade fått massa eksem på kroppen och prickar i munnen så jag bad sköterskan kolla William också. Vi fick tre salvor utskrivna och blev skickade till vårdcentralen för halsprov. Det visade positivt för s...

Ovido - Quiz & Flashcards