Alla inlägg under november 2011

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 29 november 2011 13:48

Förra veckan när Alice var fem dagar var vi på höftledsultraljud. Då hade hon en felställning på 7 mm, så de bestämde att de ville följa upp detta. Antingen skulle det rätta till sig själv som det ofta gör eller så skulle hon få en skena. Denna gången var det inget fel längre. Det såg jättefint ut, vilket jag tyckte var väldigt skönt!


När vi ändå var på plats på sjukhuset gick jag ner och hyrde en bilstol. Det kostade 500 kr och man får ha den i 9 månader. Vi har en bilstol men babyskydd får endast vara 5 år gamla och den vi hade är tillverkad 2006 och tydligen väldigt obekväm för Alice vrålar som en stucken gris varje gång vi sätter henne i den.  Efter en del bilresor och en hel del skrik från hennes sida kom vi att tänka på att vi ska till Branäs med barnen och vännerna över nyår och att åka 30 mil i en (tydligen) obekväm stol är då inte ett alternativ för oss så vi hyrde en bekväm stol med en "ställning" till. Så man fäster ställningen i sätet och kan lätt som en plätt klicka i och ur babyskyddet.

När jag var i butiken och fick instruktioner och så satte jag ner Alice i den och hon fortsatte stensova, satt jäääättebra och verkade hur nöjd som helst! =)


Nu har Johans farmor varit här och fikat lite, nu är det siesta här innan vi ska julpynta och göra hemmagjord pizza. ( Det låter mycket mer ambitiöst än vad det är... botten är inte hemmagjord, det blir hönökaka som botten. Så gott så!)


Har äntligen köpt taklampa till Alice rum. Lite mörkt där inne nu på eftermiddagarna och kvällarna. Nu börjar det likna ett flickrum :) Det blev en lila rislampa till taket. Häromdagen köpte vi även gardiner. Så flickigt som det kan bli, cerisa panelgardiner med färgglada blommor med glitter runt om. Kul med sådana färgklickar i rummet då väggarna är antikvita.


Tänkte att jag och J ska sätta oss vid datorn ikväll och beställa lite julklappar till barnen. Har hittat ett flertal sidor med leksaker och inredning till barnrum med reducerade priser, så där fanns en hel del bra julklappar! =)


Annars är allt jättebra! William är världens bästa storebror. Så snäll och duktig är han! Alice sover, skiter och äter, precis som en bebis ska göra. Det jobbigaste är förkyldningen som har anlänt. Först William som i sin tur smittade Alice och sen fick J skiten och när han blir förkyld blir han jääävligt förkyld. Jag blev lite nysig och snuvig men inget märkvärdigt.


Näe, om man skulle plocka och dona lite inför julpyntandet?

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 25 november 2011 08:00

Igår gav jag mig ut på första långpromenaden. Den blev med båda barnen bort till dagis. Men det blev till att vända igen för William var inte helt kry. Han hade hostat på natten och det lät som det var något på g men han skulle till dagis sa han. Väl där blev han jätteledsen och sa att han inte mådde bra. Så han fick följa med hem igen.

Det var nog tur det för när vi kom hem åt han lunch och stensomnade på soffan i över 2 timmar. Detta hör inte till vanligheterna då han inte sovit middag på flera månader. Han är jätteförkyld och hostar och har ont i halsen, inatt hade han hög feber och yrade en hel del. Stackars liten :( Gillar inte när han är sjuk och så hjälplös... men idag verkar han pigg och glad trots megaförkyldning. Så det blir film för hela slanten idag.


Gårdagen bestod också av filmer i massor. Vi hann med Bilar 1 och 2, Toy Story 2, Spöket Laban, barnkanalen. En slappardag helt enkelt.


Idag kommer BVC på hembesök. Ska bli intressant att se vad lillskruttan väger nu och jag ska fråga lite om amningen och så. Verkar som jag har mjölkstockning eller mjölkstas i ena bröstet.


Nä, nu måste jag pumpa känner jag, för skruttan kommer inte äta på ett par timmar och innan dess hinner jag sprängas.

Hej!

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 22 november 2011 22:56

Nu är jag tillbaka!


I tisdags förra veckan var vi ju på ultraljud. Då sa jag att jag inte mådde bra längre och var mest ledsen och orkade inte med att gå längre över tiden. Till min förvåning bad de mig där och då välja om jag ville bli igångsatt eller få ett planerat kejsarsnitt. Efter undersökningen som resulterade i att det inte var dags att föda än enligt livmodertappen osv så valde vi ett planerat snitt. Två dagar senare var det redan dags!


Torsdagen den 17 november klockan 10:06 var vår dotter ute!

Hon vägde 3624 g och var 50 cm lång, vår lilla Alice :)


Allting gick bra och redan 9 timmar efter snittet var jag uppe och stapplade litegrann. Det var en helt annan grej än med snittet då William kom till världen. Jag vågade utmana mig själv väldigt mycket mer än sist. Denna gången krånglade jag mig upp själv ur sängen varje gång utan hjälp. Första snittet ringde jag på klockan varje gång jag skulle upp till exempel.


Jag låg vägg i vägg med min syster på BB vilket inte hör till vanligheterna =) Hon fick sin Bastian 25 timmar före vi fick vår Alice =) Var kul att vara på BB tillsammans. Vi hade skojat om att "vi kommer väl ligga inne samtidigt" men aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att det faktiskt skulle bli så också!


Alice är underbart söt, William är jättestolt storebror och superduktig på att hjälpa till och allt!

Kan inte vara lyckligare!


Johan, William och Alice; jag älskar er <3

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 15 november 2011 09:34

Då var det tisdag. BF + 9 dagar idag då. Så less på detta nu. Igår var en gråtdag. Kunde inte tänka på hur mycket jag vill få ut bebisen utan att börja gråta.


Idag är det dags för ultraljud igen. Fjärde gången vi gör viktuppskattning. En sak jag börjat  undra är varför vi gör detta hela tiden om de ändå inte tänkt sätta igång mig?

Idag ska jag ha ett datum, jag måste få ett datum annars går jag under.


Mitt välmående borde väl också spela roll tycker man? Ska jag vara ledsen och gråtig, inte få luft när jag ligger ner och sen blir det 20 dagar över tiden, kejsarsnitt och hela skiten?

Jag vet inte vad jag ska tro. Men jag hoppas de kan ge mig lite hopp idag på ultraljudet...


Av Camilla Ulldahl Simonsson - 13 november 2011 12:59

Idag är det alltså fars dag. William grattade sin far i fredags för han kunde inte vänta med att stolt visa upp sina presenter ;) J fick en pärlplatta i form av ett hjärta som W gjort på dagis och så fick han en teckning som William hade "scrappat" alldeles själv. Det var blommor och fina glittriga stenar på. Sen hade han skrivit med skrivstil sådär charmigt som småttingar gör. Så frågade jag honom vad det stod. "Till pappa, älskar dig till stjärnorna och tillbaka. Puss William"

Så gulligt <3


Idag fick han frukost på sängen efter en go sovmorgon. Gjorde till och med hjärtformade paprikabitar på mackorna. Så ambitiöst!

Sen har William pysslat iordning ett par kort till morfar och farfar också som de ska få idag. Så fina!


Nu är J på fotbollsträning och sen ska vi gratta svärfar en snabbis på fars dag och sen till Brålanda på middag. Ska bli gott.

Trevligt att det händer nåt när man bara går och väntar.


Två dagar kvar tills ultraljud nummer 7 i ordningen. Får se om man blir nåt klokare av det den gången eller om man får en ny jävla tid en vecka senare igen?


"Vi försöker såklart göra så du inte behöver gå över tiden 16 dagar denna gången också". Yeah yeah kiss my ass.

Men iofs var ju inte bebis så stor sist gång så jag förstår, men vill ändå bara få det gjort...

Men jag ska inte spendera er dyrbara tid på att skriva hur bitter jag är.


Jag är i väntans tider, bokstavligt talat. Så får det förbli tills den här ungen behagar visa sig.

Ha en bra söndag!

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 11 november 2011 19:24

Denna dagen har faktiskt gått lite fortare än vanligt och jag har inte haft sådär hypertråkigt som jag brukar ha.

Åkte och lämnade William på dagis vid 10, handlade lite mat, hem och drack kaffe och spelade Betapet (som jag gör så fort jag har tråkigt = hela tiden), pratade lite med min kära sambo och sen frågade syster om jag skulle med till Trollhättan. Varför inte tänkte jag. Ont i magen och gick förmodligen som en nersketen anka men wtf. Det är så det är när man är jättegravid. Blev 2 second handbutiker och en bulle på Max. Ingick ju kaffe, men det smakade hör och häpna sparris. Ja, mina smaklökar spelar mig ett spratt ibland.. men bullen gick ner :)


Väl hemma blev det lite frukt och päs i soffan innan svärmor kom med lilleman. Hon plockade upp honom på dagis, sen åkte hon och Johan till Överby medan jag och William tvättade, bakade kladdkaka och så fick han pyssla ett grattiskort till Johan inför fars dag, men han kunde inte vänta så J fick det idag ihop med ett pärlplattat hjärta. Så sött så!


Nu har han badat och nu varvar vi ner framför tvn en liten stund innan läggdags. J är på bandy så när W är lagd blir det Idol och sen får vi se hur länge man orkar hålla ögonen öppna!


Summan av kardemumman är att det har varit en rätt mysig dag idag!!

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 11 november 2011 08:19

Igår blev det lite städning här hemma innan Sofia och lille Kevin kom på besök en stund. Det var kul att se dem igen. Kevins kinder vill man ju bara äta upp, så goa!

Annars blev det inte många knop gjorda. Jo, jag gjorde en sååååååå god kycklinggryta till middag. Jisses, vad jag lyckades!


kyckling, vitlök, rödlök, kokosmjölk, curry, kryddor ocg till det blev det jasminris ocg topping bestående an jordnötter samt ananas. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm vad gott det var!


Idag står tvättning på schemat. Shit vad mycket tvätt vi har... så idag går vi inte sysslolösa!

Av Camilla Ulldahl Simonsson - 9 november 2011 12:18

Sitter och lyssnar på Spotify och laddar för att göra nåt nyttigt. Har precis tryckt i mig en piggelin. Men jag blev inte piggelin för det ;P


Har tagit fram gardiner och så till bebisrummet och tänkte skruva upp fästen och få upp dom så det blir lite mer hemtrevligt. Men magen gör uppror och värker. Det är jag ju iofs väldigt glad för. All magsmärta är så välkommen just nu. Önskar att det blir starkare och fortsätter mer och mer så jag kan få ut den här bebisen snart. Lite småtrött på att vara gravid är jag samtidigt som jag försöker njuta av sparkar och rörelser, för jag tycker det räcker med barnafödande för min del sedan. Jag är så nöjd med två kottar och att bara vara 25 år. Vem vet, man kanske vill ha en till knodd om några år men för tillfället är jag supernöjd med att snart vara tvåbarnsmamma.

Sen tänker jag fokusera på att hitta mig ett fast jobb jag trivs med och starta livet på riktigt. För hittills har det ju som tidigare nämnt varit ett pusslande av jobbande och pluggande.


Så nu är jag redo att skaffa mig mitt Svenssonliv eller vad man ska säga.

Jag har kärleken, en underbar son och en till knodd på väg, utbildningar som förhoppningsvis ger jobb när jag varit mammaledig och en nyrenoverad lagom stor 4:a. Så det som fattas är jobb och körkort så är det komplett för min del. Körkortet finns betalt och klart på ett presentkort så det ska bara genomföras när tid finnes!


Jo, vi var ju på ultraljud häromdagen och nu vägde pyret 3400 g och mådde finfint så nu har jag lugnat mig. Denna bebisen är ju betydligt mindre än William så att den ska väga 4800 när den tittar ut är ganska orimligt. Känns skönt. Så kom an bara! Jag är så redo man kan bli att föda barn nu.


Skönt att vi hann klart med renoveringen kan jag säga. Hade ju varit mindre kul att komma hem med bebisen till ett stort byggkaos. Så nu har jag landat i vårt nya hem.


Näe, om man skulle hitta på nåt nyttigt här hemma då. Var ska man börja är den stora frågan?

Ovido - Quiz & Flashcards